Skip to main content

Moeten we vandaag over radio spreken of over audio? De klassieke radio via FM of DAB+ wordt nog veruit het meest beluisterd maar de zenders investeren volop in het digitale complement: de internetversie van de radios, speciale themazenders, podcasts enz. 

Tegelijk is de drempel voor het beluisteren van andere, ook buitenlandse, digitale kanalen fors verlaagd met de komst van internet radio apps. En uiteraard vechten muziek streaming services ook mee om de aandacht.

Om al dat audiogeweld op te volgen, heeft het CIM de afgelopen jaren een gevarieerd arsenaal van metingen ontwikkeld.

1. Totaal Bereik (RAM)

Elke jaar vullen zo’n 24.000 mensen gedurende een week een radiodagboek in: ze noteren 7 dagen, per kwartier, of ze radio luisteren, en zoja, welke zender. Hoe, waar, via welk platform speelt geen rol.

Het dagboek blijft vandaag het basisonderzoek waarmee het CIM de luistercijfers van de deelnemende zenders berekent. Dat zijn de basiscijfers waarmee programmamakers en de advertentiesector aan de slag kunnen.

2. Radio Streaming (RSM)

Radio streaming wint elke dag aan belang. Dan hebben we het niet alleen over de internetversie van de FM en DAB+ kanalen. Er komen regelmatig nieuwe zenders of themakanalen bij die je enkel via internet, live of uitgesteld, kan beluisteren. Je vind ook meer en meer podcasts met specifieke content, van bijvoorbeeld radiozenders of nieuwssites, die je kan downloaden om offline te beluisteren wanneer je zin hebt. Het CIM beschikt over twee studies om het digitale aanbod te meten.

Online verspreiding
Neuromedia meet de verspreiding van radio-uitzendingen, en binnenkort van audio-files, van deelnemende broadcasters, ongeacht waar het beluisterd wordt (in België of in de rest van de wereld) en op bijna alle platformen. Dat geeft een indrukwekkend beeld van wat er allemaal aan audio-content verspreid wordt door de zenders. Het geeft géén beeld van wat er feitelijk beluisterd is, noch van het aantal en profiel van de luisteraars.

Online bereik
Gemius meet wel het beluisterde volume, de luisterduur, en het aantal en profiel van de luisteraars maar enkel voor de audioplayers die deelnemen aan de CIM Internet studie. Dat komt omdat de eigenaars hun audioplayer juist moeten configureren om Gemius toe te laten alles te meten.

Een panel van méér dan 50.000 Belgische surfers laat toe om het profiel te bepalen van online radio luisteraars in België, en dat zowel voor pc/laptop, tablet als voor smartphone.

3. Audio monitor

Het audiolandschap is breder dan radio alleen. Spijtig genoeg willen niet alle spelers in de markt zich laten meten door het CIM. Daarom zal het CIM jaarlijks de ‘CIM Audio Time’ enquête organiseren waarin een representatieve steekproef van 4.000 Belgen alle aspecten van bezit en gebruik van audio-apparaten, platformen, zenders en services beschrijft.  Op die manier houden we de vinger aan de pols (of het oor).

Resultaten

Bij een nieuwe publicatie van de Totaal Bereik studie, komen de verschuivingen tussen zenders regelmatig aan bod in de pers. In de Resultaten hieronder, vind je de hoofdlijnen. Intekenaars van de radiostudie krijgen alle details in hun radio planning software.

De online verspreidingsgegevens zijn enkel toegankelijk voor radiospecialisten maar de online bereiksgegevens zijn toegankelijk op de Digitale Resultaten pagina en via de digitale planning software.

De eerste publicatie van de audio monitor wordt verwacht begin 2022.
 

Resultaten Totaal bereik (RAM)

Hieronder vind je het bereik en de marktaandelen van de deelnemende zenders. Je kan zelf de publicatieperiode kiezen.