Skip to main content

TV staat vandaag voor Total Video.  Wie bekijkt programma’s of video op het grote tv-toestel (het eerste scherm), wie op computer, tablet of smartphone (andere schermen)? Wie houdt het bij één scherm en wie hopt in de loop van de dag van het ene scherm naar het andere? Dat wil de CIM-studie in kaart brengen met twee verschillende studies.

1. Eerste scherm

Om klassieke tv-toestellen te meten, doet het CIM een beroep op een GfK panel van 1.500 gezinnen  (ongeveer 3.700 personen) waar naast het tv-toestel een kijkmeter is geïnstalleerd. Die registreert het kijkgedrag van alle gezinsleden die zich met een afstandsbediening als kijker aanmelden, en ook van gasten als die meekijken. De CIM TV-studie meet niet enkel de zenders die hebben ingetekend, maar in totaal 120 zenders die in België te ontvangen zijn. Nielsen zorgt voor de identificatie van programma’s en reclame voor meer dan 60 van die zenders.

Het CIM meet live tv kijken én uitgesteld kijken: het (her)bekijken van programma's tot en met 7 dagen na uitzending. Ook ander gebruik van het tv-toestel wordt zo goed mogelijk geregistreerd. Denk aan streaming platforms, dvd kijken, gaming, foto’s bekijken, enzovoort. 

2. Andere schermen

Gemius meet wereldwijd kijkvolume en kijkduur voor alle videoplayers die deelnemen aan de CIM Internet studie. Dat gebeurt zonder tussenkomst van de surfers, op voorwaarde dat de eigenaars hun videoplayer juist configureren zodat Gemius alle videoconsumptie kan meten.

Een panel van méér dan 50.000 Belgische surfers laat toe om het profiel te bepalen van online video kijkers in België, zowel voor pc/laptop, tablet als voor smartphone.


De resultaten van de GfK, Nielsen en Gemius studies worden dagelijks gepubliceerd:

  • Aan de hand van gedetailleerde cijfers over het tv-kijken van de dag ervoor op alle schermen, kunnen de ingetekende zenders hun programmatie evalueren en op punt stellen. 
  • De reclamewereld gebruikt diezelfde cijfergegevens om reclameruimte te kopen en verkopen, en om het bereik van reclamecampagnes te meten. 
  • Ook de kijkcijfers van televisieprogramma’s zoals die verschijnen in de pers, komen uit deze studies.

Hieronder staat een selectie van programma-resultaten voor alle schermen. Bij de resultaten in de sectie Digitaal vind je nog meer resultaten van videoplayers die door Gemius gemeten worden.

Resultaten

Hier vind je de belangrijkste resultaten voor programma’s langer dan 15 minuten:

  • De programma Top 20 van gisteren (beschikbaar om 14u30 voor gisteren; de cijfers van vrijdag, zaterdag en zondag zie je vanaf maandag; bij feestdagen verschijnen de cijfers de dag erna).
  • De programma Top 20 per week (elke maandag beschikbaar, na 1 week). 
  • Bij de jaarcijfers vind je de Top 100 van de afgelopen jaren, de Top 10 per zender, de marktaandelen per zender en de Top 100 aller tijden.
     

Tabel met resultaten

  • TV : Live+7+Guests = aantal kijkers van 4 jaar en ouder en eventuele gasten in Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel tot 7 dagen na uitzending van het programma.
  • Online : het aantal kijkers is hier gebaseerd op het aantal gemeten toestellen, mee-kijkers worden dus niet meegerekend. Online omvat tv-programma’s, of fragmenten daaruit, die live of later, tot 7 dagen na de uitzending bekeken werden. (tv-programma’s tellen mee vanaf 1 januari 2020, fragmenten vanaf 1 januari 2021, live tv-programma’s vanaf 11 juni 2021).


     * Aantal kijkers alle schermen = aantal kijkers van het volledige tv-programma op TV of
       Online, gewogen met hun kijkduur.
     ** 1ste scherm (TV) - Aantal kijkers = het gemiddelde aantal kijkers van het volledige
         programma op TV (= rating)