Skip to main content

“Alles wordt digitaal”, hoor je wel eens zeggen. Dat lijkt inderdaad zo met het rijke aanbod aan video’s, sites, apps en podcasts op elk moment en via allerlei schermen. Maar hoe zit dat nu echt? Welke media combineren een offline en online aanbod? Wie trekt volledig de digitale kaart?

Surfers bezoeken websites en apps, om artikels te lezen, video’s te bekijken of radio en podcasts te luisteren. Dat doen ze op hun smartphone, tablet, computer of zelfs op hun tv-toestel. Maar wie doet wat? Is digitaal de vervanging van het klassieke aanbod, of is het net een goede aanvulling? Om die vragen te kunnen beantwoorden, meet Gemius voor het CIM de trafiek en het bereik van digitale media.

1. Trafiek

Hoeveel keer wordt een site, een app, een video- of een audioplayer gebruikt? Hoeveel pagina’s worden er bezocht? Hoelang duurt een bezoek?

Media die deelnemen aan de CIM Internet studie, plaatsen een Gemius script op hun site, app of player. Ze vragen aan elke bezoeker toestemming om zijn gegevens anoniem te kunnen gebruiken. Zo wordt elk bezoek gemeten, vanuit elke uithoek van de wereld. Dat doet het CIM voor Belgische en voor Luxemburgse media.

2. Bereik

De trafiekmeting is anoniem. Om te weten wie de gebruikers zijn (geslacht, leeftijd, provincie…), gebruikt Gemius een groot panel van Belgische surfers die allemaal een pop-up vragenlijstje hebben beantwoord en toelating hebben gegeven om die gegevens te gebruiken.

De trafiek- en bereiksstudie geven samen, voor elke site, app en player, een goed beeld van het aantal bezoekers vanuit België, hun profiel en hun surfgedrag.


Hieronder vind je de belangrijkste trafiekresultaten voor België van gisteren en de voorbije periodes.
Intekenaars van de studie krijgen met hun paswoord toegang tot een meer uitgebreide versie van deze tabellen. Of ze kunnen de mediaplanning tool GfK Probe gebruiken.

De resultaten voor Luxemburg worden gepubliceerd in de vorm van dagrapporten (elke dag vanaf 12u30 beschikbaar). Intekenaars hebben toegang tot een meer gedetailleerde versie van dagrapporten, en ook week- en maandrapporten. 

Resultaten

Page view (site/app): het openen van een nieuwe pagina
Stream view (player): het afspelen van audio of video content
Visit: een sessie van 30 minuten (van page views en/of stream views)