Skip to main content

“Alles wordt digitaal”, hoor je wel eens zeggen. Dat lijkt inderdaad zo met het rijke aanbod aan video’s, sites, apps en podcasts op elk moment en via allerlei schermen. Maar hoe zit dat nu echt? Welke media combineren een offline en online aanbod? Wie trekt volledig de digitale kaart?

Surfers bezoeken websites en apps, om artikels te lezen, video’s te bekijken of radio en podcasts te luisteren. Dat doen ze op hun smartphone, tablet, computer of zelfs op hun tv-toestel. Maar wie doet wat? Is digitaal de vervanging van het klassieke aanbod, of is het net een goede aanvulling? Om die vragen te kunnen beantwoorden, meet Gemius voor het CIM de trafiek en het bereik van digitale media.

1. Trafiek

Hoeveel keer wordt een site, een app, een video- of een audioplayer gebruikt? Hoeveel pagina’s worden er bezocht? Hoelang duurt een bezoek?

Media die deelnemen aan de CIM Internet studie, plaatsen een Gemius script op hun site, app of player. Ze vragen aan elke bezoeker toestemming om zijn gegevens anoniem te kunnen gebruiken. Zo wordt elk bezoek gemeten, vanuit elke uithoek van de wereld. Dat doet het CIM voor Belgische en voor Luxemburgse media.

2. Bereik

De trafiekmeting is anoniem. Om te weten wie de gebruikers zijn (geslacht, leeftijd, provincie…), gebruikt Gemius een groot panel van Belgische surfers die allemaal een pop-up vragenlijstje hebben beantwoord en toelating hebben gegeven om die gegevens te gebruiken.

De trafiek- en bereiksstudie geven samen, voor elke site, app en player, een goed beeld van het aantal bezoekers vanuit België, hun profiel en hun surfgedrag.

Resultaten

BELGIE

De resultaten voor België vanaf april 2020 zijn beschikbaar via onze online interface: eGemius. De gegevens worden elke dag om 12u30 gepubliceerd voor de vorige dag.

Interface Gemius 2022_short

Om technische redenen worden de resultaten van de Immovlan-site van 19 april tot 9 november 2021 niet weergegeven in de openbare resultaten (offline). Log in op uw eGemius-account (voor de intekenaars van de studie) of raadpleeg dit bestand om toegang te krijgen tot de ontbrekende resultaten.

Intekenaars hebben toegang tot meer gedetailleerde gegevens door in te loggen op  https://e.gemius.com/login met hun login en wachtwoord (neem contact op met internet@cim.be om deze te verkrijgen). De verschillende functies van de eGemius-tool worden toegelicht in een video die je op de website van Commpass kan terugvinden (vanaf 1:11:00).

Ze kunnen ook de mediaplanning tool GfK Probe gebruiken.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de beschikbar gegevens in eGemius per type gebruiker.

Tabel resultaten Belgie_16112023

 

LUXEMBURG

De resultaten voor Luxemburg vanaf januari 2023 zijn beschikbaar via onze online interface: eGemius. De gegevens worden elke dag om 12u30 gepubliceerd voor de vorige dag.

Image accès Luxembourg

Intekenaars van de studie hebben toegang tot meer gedetailleerde gegevens door in te loggen op www.egemius.com/login met hun login en wachtwoord (neem hiervoor contact op met internet@cim.be).

Historische gegevens (van 2018 tot 2022) zijn beschikbaar in de vorm van rapporten op onze site.

De tabel hieronder geeft een overzicht van de beschikbare gegevens voor de verschillende periodes en types gebruiker.

tabel resultaten Lux_11012023