Home » Televisie

De CIM TV studie

De CIM TV-studie meet continu en gestandaardiseerd het televisie kijken in België. Daartoe werkt het CIM samen met de onderzoeksinstituten GfK en Nielsen.

Om televisie kijken op een tv-toestel te meten, doet het CIM een beroep op een panel van 1.500 gezinnen waar een audimeter of kijkmeter is geïnstalleerd. Die meter registreert het kijkgedrag van alle gezinsleden, en eventuele gasten, die zich als kijker aanmelden. In totaal bestaat het panel uit ongeveer 3.700 personen. Het CIM meet niet alleen live tv kijken maar ook het herbekijken van programma's tot en met 7 dagen na uitzending. Daarnaast wordt ook alle ander gebruik van het tv-toestel geregistreerd, zoals dvd kijken, gaming, foto's bekijken enzovoort.

Het CIM meet ook welke TV-programma’s na uitzending op online platformen bekeken worden: wie bekijkt programma’s via sites en apps van de zenders op pc/laptop, tablet of smartphone?

Dagelijks krijgen meer dan 50 deelnemende zenders en de reclamewereld gedetailleerde cijfers over het tv-kijken op alle schermen van gisteren. De zenders gebruiken die om hun programmatie te evalueren en op punt te stellen. De reclamewereld gebruikt die om reclameruimte te kopen en verkopen, en om het bereik van reclamecampagnes te meten.

Ook de programma kijkcijfers die dagelijks of wekelijks in kranten en tijdschriften of op het internet staan, zijn gebaseerd op de CIM TV-studie. Op deze site staat in de sectie Openbare resultaten een voorbeeld van de kijkcijfers van de afgelopen week, de afgelopen maand en het afgelopen jaar.


Agenda

Nieuws en innovatie