News

2019-06-05 -

Bureau: samenstelling

De Raad van Bestuur heeft tijdens zijn zitting van 28 mei 2019 de samenstelling van het Bureau goedgekeurd (de samenstelling blijft ongewijzigd):

- Philippe Belpaire (Roularta), Schatbewaarder

- François Chaudoir (Space), Ondervoorzitter

- Patricia Vermandele (ING België), Secretaris

- Helen Willems, Voorzitter

- Anny Wuyts (VAR), lid.

 

2019-05-06 -

Een nieuwe voorzitter voor het CIM

Een deels vernieuwde Raad van Bestuur van het CIM heeft dinsdag 30 april 2019 Helen Willems als nieuwe voorzitter verkozen. Helen Willems volgt hiermee Thierry Keyen op die na een mandaat van meer dan 22 jaar, waarvan 6 jaar als voorzitter, afscheid neemt van het CIM.

Helen Willems heeft een rijke ervaring in marketing, media, communicatie en algemeen management bij verschillende adverteerders (Beiersdorf, Miele, Di) en zij was eerder al bestuurder van het CIM.

Helen Willems is de eerste voorzitter die niet uit de media komt maar uit de hoek van de adverteerders, en dat is geen toeval. In het snel evoluerende media- en reclamelandschap moet het CIM zijn relevantie en geloofwaardigheid versterken. Het CIM is volop bezig met het hertekenen van zijn strategie 2020+, in nauw overleg met alle spelers in de markt. Doelstelling is uitdrukkelijk om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de behoeften van traditionele gebruikers van mediagegevens maar ook om nieuwe trading praktijken in de reclamesector zoveel mogelijk te ondersteunen.

Helen Willems: « Het is voor mezelf een aangename ‘herontdekking’. Met mijn voorzitterschap benadrukt het CIM dat alle media, de agentschappen én de adverteerders betrokken moeten worden bij deze strategische oefening. Het gaat uiteindelijk niet alleen over de toekomst van het CIM maar ook over het samenwerkingsmodel dat de drie families in het CIM in de toekomst willen hanteren. Hierover een vernieuwde consensus zoeken, is een mooie uitdaging die ik met veel enthousiasme aanga. »

2019-05-02 -

Gewone Algemene Vergadering 2019: samenstelling van de Raad van Bestuur

Naar aanleiding van de statutaire verkiezingen die tijdens de Algemene Vergadering van 30 april jl. plaatsgevonden hebben, werd de samenstelling van de Raad van Bestuur gewijzigd.

Klik hier om de nieuwe samenstelling te ontdekken.

2019-05-02 -

Bericht aan de Leden van het CIM: ledenbijdrage 2019

Wij hebben het genoegen u te laten weten dat de Gewone Algemene Vergadering van 30 april beslist heeft het bedrag van het jaarlijkse lidgeld voor 2019 ongewijzigd te laten, nl. 780 € (BTW niet inbegrepen) voor het Individueel lid en 450 € (BTW niet inbegrepen) voor het Geassocieerd lid.

 

2019-03-28 -

Gewone Algemene Vergadering 2019: bericht aan de leden van de vereniging

De Gewone Algemene Vergadering van het CIM zal op dinsdag 30 april 2019 om 14u plaatsvinden. De oproeping werd op 27 maart per e-mail naar alle leden van de vereniging verstuurd.

2017-02-15 -

CIM: tarieven van CIM studies voor media audit bureaus

De Raad van Bestuur heeft een aanpassing van de tarieven van de CIM studies voor media audit bureaus goedgekeurd. U vindt de nieuwe tarieven in bijlage.

(Deze wijziging is onderdeel van de nieuwe financieringsregels voor alle tussenpersonen zoals geformuleerd in bijlage 1 van het Huishoudelijk Reglement van het CIM).

Op vraag van de tussenpersonen die lid zijn van het CIM, herinneren wij eraan dat geen enkel lid van het CIM (media of regie) toegelaten is om CIM gegevens door te geven aan een bedrijf dat geen lid is van het CIM.

2017-02-15 -

CIM: tarieven van CIM studies voor de Tussenpersonen

De Raad van Bestuur heeft een aanpassing van de financieringsregels voor de CIM studies door de Tussenpersonen goedgekeurd. U vindt deze nieuwe regels in de bijlagen van het Huishoudelijk Reglement van het CIM.

Op vraag van de tussenpersonen die lid zijn van het CIM, herinneren wij eraan dat geen enkel lid van het CIM (media of regie) toegelaten is om CIM gegevens door te geven aan een agentschap dat geen lid is van het CIM.

2016-12-12 -

How do 9,6 million Belgians travel around during 1 week?

Big Data have invaded CIM

CIM and Be-Mobile map out 180 million trips.

Stef Peeters already announced it at the latest CIM GRP (22/11/2016). The methods used by the CIM will change and be extended in the short term. Next to classic surveys, diaries and a few passive measures, more and more big data coming from third parties will be used. More than ever, the future of audience research will be hybrid.

During the same CIM GRP session the chairman of the CIM Technical Committee Out-of-Home, Jos Van Campenhout, made clear that the Out-of-Home study is the front runner in this area. Today, the first part of the new project is finalized: the modeling of 1 week of trips for all the inhabitants 12+ of Belgium.

Imagine combining 12.101 travel diaries from the CIM with 15.821 diaries from the national BELDAM study and 17.245 diaries from the Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen. What if you combine all those data sources with vehicle GPS tracking data and traffic counts? During the last year, Be-Mobile and the CIM have developed a new method which combines all these data sources and models all trips made in one week:

  • For the full Belgian territory (and no longer only 48 cities),

  • With a geographical precision of departure and arrival by statistical sector (19.781 in Belgium),

  • With the classic socio-demographic variables of the CIM,

  • With accurate time indications per hour and per day of the week,

  • For 8.150.000 road segments in Belgium.

     

It involves an extensive process that was executed in several steps. At the start, a virtual population was built from different data sources. This virtual population is detailed at the level of statistical sectors and represents all inhabitants of 12 years and older in Belgium. For each of these 9.6 million people, all trips were estimated for a period of 1 week.

  • In the first step, the number of trips was estimated for each individual. Based on the 45.167 diaries, 180 million trips were modelled: to work, to school, recreational, social visits, shopping, etc.

  • Next, all these trips were linked to a specific time during the week, in function of the motive of the trip.

  • The next crucial step is connecting a useful destination to each of these trips. For each type of trip, an algorithm was developed that predicts destinations up to the level of statistical sectors.

  • Finally, a fitting transportation mode was assigned to each trip: car, bicycle, by foot, public transportation etc. This choice was, much like in the real world, a function of different variables like travel time, distance and costs.

  • For each trip, the full trajectory between departure and an arrival point was then plotted on the Belgian road network. In contrast to the old CIM OOH study, actual travel times per time of day were taken into account. These travel times were collected by Be-Mobile from car GPS appliances. This means that it is perfectly possible that someone takes a different route in the morning than in the evening, to avoid traffic congestion.

  • Finally, all these results were extensively validated by external benchmarks like the Be-Mobile GPS data, data from loop detectors under the pavement, and governmental data.

  • Wherever necessary, the data were calibrated to create the best possible match between the modelled data and the benchmark data.

Based on all these data, the new CIM OOH study will estimate contacts and reach with an unparalleled accuracy.

All these efforts were put together into a file of 500 gigabytes with all the trips and routes of 9,6 million Belgians. With this new dataset, the different Out-of-Home players get to work on the next steps.

Belgian Posters, Clear Channel and JCDecaux are currently in the process of mapping their full frame inventory into a new map which is linked to the traffic data. This implantation is done with an unprecedented accuracy for the Belgian market, with the help of Open Street Maps, Google Earth and Google Street View.

At this moment, the Czech Out-of-Home specialist MGE Data, is working hard on processing the traffic data and implementing the Visibility Adjustment Index (VAI). This index is gradually becoming the international standard and will thoroughly change the future of the OOH study. More on this later…

2016-02-29 -

Bericht aan de Leden van het CIM: aanpassing van het Huishoudelijk Reglement

Wij hebben het genoegen u te laten weten dat de Buitengewone Algemene Vergadering van 23 februari 2016 de aanpassing van het Huishoudelijk Reglement van de vereniging heeft goedgekeurd.

De Raad van Bestuur heeft ook de nieuwe tarieven voor de financieringsregels van de CIM Internet studie goedgekeurd. Ze zijn terug te vinden in de bijlagen van het Huishoudelijk Reglement.

De nieuwe volledige tekst is hier beschikbaar.

2016-02-25 -

Bericht aan de Leden van het CIM: aanpassing van de Statuten

Wij hebben het genoegen u te laten weten dat de Buitengewone Algemene Vergadering van 23 februari 2016 de aanpassing van de Statuten van de vereniging heeft goedgekeurd. De nieuwe volledige tekst is hier beschikbaar.

 

Pagina's