Home » Televisie

De CIM TV studie

De CIM TV-studie meet op een continue en gestandaardiseerde wijze het televisie kijken in België. Het CIM werkt hiervoor samen met het onderzoeksinstituut GfK en met Nielsen.
Voor de tv-meting doet het CIM een beroep op een panel van 1.500 gezinnen. Bij elk van deze gezinnen is een audimeter of kijkmeter geïnstalleerd. Dit toestel registreert het kijkgedrag van de verschillende leden van het gezin, en eventuele gasten, die zich als kijker aanmelden. In totaal staat het panel voor ongeveer 3.700 personen.
Vandaag meet het CIM niet enkel het kijken naar televisieprogramma's op het moment van uitzending. Ook programma's die tot en met 7 dagen later worden (her)bekeken, worden geïdentificeerd. De kijkmeter registreert ook alle ander gebruik van het tv-toestel, zoals dvd kijken, gaming, foto's bekijken enzovoort.
Dagelijks krijgen de meer dan 60 deelnemende zenders en de reclamewereld gedetailleerde cijfers over het tv-kijken van de vorige dag. De zenders gebruiken die om hun programmatie te evalueren en te optimaliseren. De reclamewereld gebruikt die om reclameruimte te kopen en verkopen, en om het bereik van reclamecampagnes te meten. Ook de programma kijkcijfers voor het grote publiek die dagelijks of wekelijks weergegeven worden in kranten en tijdschriften of op het internet, zijn gebaseerd op de CIM TV-studie. Op deze site staat in de sectie openbare resultaten een voorbeeld van de kijkcijfers van de afgelopen week, de afgelopen maand en het afgelopen jaar.

Agenda

Nieuws en innovatie

Televisie - 19-06-2017

De TV rapporten werden gepubliceerd

Televisie - 12-06-2017

De TV rapporten werden gepubliceerd

Televisie - 06-06-2017

De TV rapporten werden gepubliceerd