Skip to main content

Hoe intekenen op de TV-studie?

1. Deelnemen aan de meting

Media die een zender willen opnemen in de CIM TV-studie moeten lid zijn van het CIM en het jaarlijkse lidgeld betalen.Bovenop de TV-studie kunnen ze de zenders intekenen op de Grote Audimetrie (met als optie het meten van Online Video Content (OVC)) of op de Maandelijkse Zenderrapporten.

Aanvragen dienen tijdig ingediend te worden om alle technische voorbereidingen te kunnen uitvoeren. Voor aanvragen van niet-intekenaars begint de periode van technische voorbereiding pas te lopen na de goedkeuring van het lidmaatschap door het Bestuursorgaan.

Bij het indienen van de aanvraag dien je ook goedkeuring te geven aan telecom providers om het tv signaal en de beelden te laten meten : Proximus for GfK en Proximus for Nielsen, Telenet for GfK en Telenet for Nielsen. Deze formulieren voorzien ook antwoorden op de meest gestelde vragen.

Zenders die intekenen op de Grote Audimetrie worden gehorodateerd. Hiervoor kunnen ze kiezen uit twee formules vanaf 01/01/2023:


Het overzicht hieronder kan je als gids gebruiken om de toepasselijke documenten tijdig in te dienen. Alle documenten mag je ingevuld bezorgen aan tv@cim.be.

TV_tableau recap_22122022_NL

Opgelet! Een zender dient minstens zes maanden in de Grote Audimetrie te blijven. Indien een zender eerder de Grote Audimetrie verlaat, dan betaalt de intekenaar die de zender vertegenwoordigt gedurende 6 maanden toch de zenderbijdrage (30% van de totale kosten gedeeld volgens het aantal ingetekende zenders en verdeeld over de regies volgens het aantal zenders dat zij vertegenwoordigen).

De intekenaars zullen op de hoogte gebracht worden van de nieuwe zender op de dag van de lancering. Om de vertrouwelijkheid te bewaren, gebeurt deze communicatie niet vroeger.

2. TV-data en tarieven voor de media

Grote Audimetrie
Intekenaars op de Grote Audimetrie ontvangen de dagelijkse levering van gegevens per seconde voor alle zenders die binnen de CIM TV-studie gemeten worden. De tarieven voor toetreding tot de Grote Audimetrie worden jaarlijks bepaald in overleg met de Belgische Associatie van Audiovisuele Media (VIA).

De tarieven voor horodatage worden jaarlijks geïndexeerd en zijn voor 2023:

  • Volledige verificatie door Nielsen, Normal  12.099 €
  • Volledige verificatie door Nielsen, Lightb       7.099 €
  • Verificatie via As Runs                                       7.099 €


Online Video Content (OVC)
OVC meet de tv-programma’s die op de online platformen van de zender bekeken worden. De online trafiek van de gemeten OVC sites en apps is dagelijks beschikbaar voor de intekenaars. Het tarief om toe te treden tot OVC wordt jaarlijks bepaald in overleg met de Belgische Associatie van Audiovisuele Media (VIA).

Maandelijkse Zenderrapporten
Naast de Grote Audimetrie bestaat de mogelijkheid om Maandelijkse Zenderrapporten (MZR) te laten maken voor een eigen zender en/of een concurrerende zender, en dit voor een doelgroep en een uurschijf naar keuze.

Het MZR bevat het gemiddelde dag-, week-, maandbereik voor de gewenste zender en het marktaandeel van alle intekenende zenders uit de regio (Noord of Zuid). De rapporten staan maandelijks ter beschikking van alle intekenaars op de website van de CIM TV-studie. Zenders die intekenaar zijn van de Maandelijkse Zenderrapporten kunnen op aanvraag een bijkomende fiche aankopen voor een specifieke dag en uurschijf bv. in het kader van een evenement.

Het tarief voor een MZR bestaat uit twee delen:
a. Wie niet via een andere tactische CIM-studie bijdraagt aan de kosten van de Permanente Structuur en de strategische studies, betaalt een forfaitaire bijdrage die jaarlijks geïndexeerd wordt. Op 1/1/2021 bedraagt deze 9.776 €.
b. De MZR worden 1x per jaar door het CIM gefactureerd. In de volgende tabel staan de jaartarieven geldig op 1/1/2021, exclusief BTW. Deze tarieven worden jaarlijks geïndexeerd. 

                                                                                                         Basiszender     Bijkomende zender

          Universum 4jr. en ouder + 1 extra doelgroep                          18.385 €               5.511 €

          Bijkomende doelgroep of bijkomend uurblok                           5.511 €               2.700 €

c. Een bijkomende fiche voor de basiszender kost 1.530 euro, voor een bijkomende zender kost een ad hoc fiche 383 euro.
d. De berekeningen en rapporten worden op vraag van het CIM aangemaakt door een gecertifieerd software house dat hiervoor bijkomend een technische kost zal aanrekenen aan de aanvrager.

3. TV-data en tarieven voor de tussenpersonen

Voor de tussenpersonen worden de gedetailleerde gegevens per seconde beperkt tot de nationale intekenende zenders. De seconderesultaten van alle andere gemeten zenders worden geaggregeerd.

Daarnaast krijgen de tussenpersonen kwartiercijfers (rating en share) voor alle andere tv-zenders die minimum 1% marktaandeel halen op het volledige universum (4 jaar en ouder). Hieronder staat een overzicht van de zenders die minimum 1% marktaandeel haalden in het afgelopen jaar.

Opgelet! Een zender op basis van cijfers per seconde mag niet vergeleken worden met een zender op basis van kwartiercijfers. Indien één van de zenders per kwartier gerapporteerd wordt in het bestand voor tussenpersonen, dienen alle zenders op basis van gegevens per kwartier worden weergegeven (ook al zijn gegevens per seconde beschikbaar). Meer informatie over de externe communicatie van gegevens vindt u in het reglement.

                   Noord                      Zuid

                       -                          ARTE
                                                  France 2
                                                  France 3
                                                 
France 5
                                                  
TV BREIZH
                                                  LCI
                                                

                  Laatste update: 01/01/2024

De financiële voorwaarden voor de toegang tot de TV-studie worden voor agentschappen die lid zijn van het CIM geregeld via specifieke financieringsregels voor alle CIM-studies (meer uitleg: huishoudelijk reglement).

4. TV-data en tarieven voor derden

Het CIM voorziet ook voor Media Audit Bureaus de mogelijkheid om toegang te krijgen tot de CIM TV-resultaten. De financiële voorwaarden voor deze toegang is gebonden aan een specifieke tarificatie (klik hier voor meer uitleg).


Vragen ? Neem contact op met tv@cim.be