Home » CIM

Wat doet het CIM?

Zoals bepaald in zijn statuten, stelt het CIM zich tot doel zijn leden op permanente en regelmatige basis, zo snel mogelijk, nauwkeurige en betrouwbare gegevens te leveren die noodzakelijk zijn voor de objectieve weergave en de optimalisering van de reclamebestedingen in België.

Het CIM produceert twee types gegevens:

  • De echtverklaring

De echtverklaring van de oplagecijfers en de verspreiding van de perstitels is de meest bekende. Daarnaast gebeurt er ook een echtverklaring van website-bezoeken. En in de buitenreclame wordt regelmatig de plaatsing van de nieuwe borden van groot formaat op het Belgische grondgebied gevalideerd.

  • De bereiksstudies

Het CIM organiseert de meting van het bereik van de belangrijkste Belgische reclamedragers: pers, bioscoop, buitenreclameborden, internet, radio en tot slot televisie via audimetrie en horodatage.

 

Naast deze zogenaamde tactische onderzoeken zorgt het CIM voor strategische studies (crossmedia):

  • een Consumer Decision Journey studie, met als doel het beslissingsproces van de consumenten beter te leren kennen, in wisselwerking met de verschillende communicatiekanalen en touchpoints.
  • de Establishment Survey. Deze studie laat toe om sterkere populatie benchmarks te hebben over de evolutie van de multimedia uitrusting en de consumptie van media bij de gezinnen.
  • de Target Group Monitor (TGM), met als doelstelling om de link te leggen tussen het mediaverbruik en de consumptie van producten en merken.

Agenda